Slunný letní den v Brně, kdy míjíte každodenní ruch města se moje cesta ubírá do mnohem poklidnější uličky poblíž parku Lužánky, mimochodem nejstarším veřejným parkem v naší zemi.
Zde se setkávám s oběma tvářemi Rock Baby přímo ve výrobně, tam kde se to všechno odehrává… Manželé Michal a Míša Paulenovi pro mě ukrojili chvíli ze svého pracovně nabytého dne “Nestíháme” říkají omluvně, když stoupáme po schodech domem. “Po období útlumu způsobené coronavirem jedeme na maximum, všichni se probouzí. “
Usadíme se v přilehlé místnosti tiskárny. Za hlavami zní šustivý zvuk strojů a všude kolem je plno práce. Na protější stěně visí sbírka vinylových desek, do kterých pan Michal vyřezává portréty známých osobností a na bázi siluet, různé obrazce či nápisy.
Jste největší český e-shop s dětským oblečením zaměřený na subkultury. Máte k nějaké konkrétně, svůj zvláštní vztah?
My s manželkou jsme oba rockeři a vlastně to začalo tím, když byla manželka na mateřské dovolené a přemýšlela co by mohla dělat z domu. Měli jsme dítě a nebavilo nás dávat holčičky do růžové a kluky do modré. Tak jsme koupili mašinu a začali šít černý dupačky a bodyčka…
Spustili jsme e-shop s dětským oblečením pro rockery a tím jsme udělali první krok. Potom, jsme začali postupně přidávat další motivy pro motorkáře a e-shop rostl tak, že se manželka po mateřské nevrátila do práce a začla dělat už jen tohle.
Když vás poslouchám, připadá mi jako by vaše profesní cesta, vyplynula tak přirozeně..
Tím že se jedná právě o subkultury a je to hodně specifická výseč trhu, jednoduchý to vůbec nebylo. Budování značky trvalo poměrně dlouho a museli jsme mnoho investovat. Ale díky tomuto nápadu a zaměření jsme dosadili na český trh něco co vůbec nebylo a nikdo jinej nic podobnýho nedělal.
Kolik let vlastně fungujete?
Já myslím že je to osmým rokem určitě, když nepočítám úplný prvopočátek.
Začínali jste s šitím sami a vím že šijete v Česku. Dalo vám velkou práci najít šicí dílnu, která by vám vyhovovala a bylo těžké se proklestit tou spoustou dílen? Jaké jsou vaše zkušenosti s nimi?
Chtěli jsme, jako česká firma, mít skutečně český výrobky a tím že oblečení bylo hlavně pro děti, vesměs ty nejmenší. Nám záleželo, aby i materiál byl nejkvalitnější, měl všechny atesty a certifikaci nejvyšší kvality. Na několikátý pokus jsme našli paní, která pro nás šije již delší dobu. Nejedná se o žádnou masovou výrobu, takže se krásně setkává poměr kvality a ceny. Jsme spokojeni a nemáme důvod hledat jinde. Ale stalo se nám i že někteří od nás nápady okopírovali a najednou začali šít černý bryndáčky a rockerský dupačky.
Design pro Rock Baby tvoří přímo Michal Paulen. Vystudoval obchodní akademii a jednu chvíli působil i na textilní škole. Po studiích pracoval u počítačových firem jako programátor. Láska k programování a grafice mu zůstala a předchozí zkušenosti z programování usnadnili designérský začátek. Který byl a stále je o učení se nových věcí a technik. První vzory, které byly jednodušší, tvořeny v počítači a následně vyřezávány do fólií, přes které šel tisk teprve na látku, vystřídaly mnohem složitější. Michal je vytváří a upravuje na grafickém tabletu v datech rovnou pro tiskárnu a rozměrech, které právě potřebuje.
Kteří zákazníci tvoří pro Rock Baby většinu nakupujících?
Když se budeme bavit o e-shopu, asi určitě motorkáři a rockeři. Metalisti, jdou hned vzápětí návazně. My jsme zezačátku jezdili hodně po různých moto srazech, kde jsme měli stánek s motorkářskými motivy, co se lidem na akcích tohoto typu líbí. A tam byla úžasná, ta zpětná vazba. Ten kontakt se zákazníkem byl k nezaplacení. Skvěle si odzkoušíme reakce na nové motivy, které z e-shopů nemáme šanci zjistit. Ve výsledku jsme začali spolupracovat i s hudebníky, kteří nás tou cestou objevili a nechali si u nás natisknout trička pro celou kapelu. Tiskneme pro firmy nejrůznějšího žánru, gastropodniky, hasiče, tábory.
Co se zakázkové tvorby/výroby týče, kterou také nabízíte. Jak probíhá konkrétní služba k zákazníkovi?
Díky digitálnímu tisku, kterému jsme se začali věnovat zhruba před 4-5 lety, jsme přestali být barevně limitováni. A napadlo nás nabídnout možnost klientům, přijít s vlastní fotkou, tu jsme natiskli na oblečení, které si u nás vybrali. A díky této službě dostali domů svůj originální, hotový výrobek. Zakázky s vlastním motivem začaly narůstat a narůstat a v konečné fázi přerostly v zakázkovou výrobu pro umělce, kterým tiskneme jejich design, pod jejich značkou. Oslovují nás i e-shopy, kterým zajišťujeme celý výrobní proces i s balením, popřípadě přichystáním. A oni si už hotové věci samy prodávají na svém vlastním shopu. Digitální potisk se tiskne přímo na jednotlivá vlákna látky, takže nepopraská, zůstane jakoby pružný, nevybledne a je odolný proti UV. Inkousty BROTHER mají nejvyšší certifikát jakosti OEKO-TEX Standart, pro tisk na textil, který přijde do kontaktu s dětskou pokožkou.
Když navážeme na umělce, jak náročné je splnit jejich představy a očekávání?
Máme štěstí. S většina lidmi se dá na všem domluvit. Ale byly i případy, kdy jsme se nemohli shodnout na tónech barev a museli dlouhou dobu dolaďovat, aby byl klient opravdu spokojený. Nebo mladí, se kterými je horší komunikace, nemají tolik času kvůli škole a pak nestíhají dotáhnout práci z jejich strany. Většina zákazníků jsou lidé, kteří se v tisku pochopitelně neorientují, proto vždycky tiskneme vzorky na konkrétní materiál, aby byli všichni spokojeni a splnilo to jejich představy.
Jak se jako místní díváte na kupní sílu v Brně z hlediska vašeho pracovního oboru?
Na e-shopu vyřizujeme objednávky po celé české republice. Převažují města, hlavně Praha, Ostrava, Brno. U zakázkové výroby to jsou hlavně místní z Brna, ale vyráběli jsme i do Prahy, na Slovensko a do jiných míst.
Neuvažovali jste někdy o kamenné prodejně?
Popravdě o tom uvažujeme až teď. Původně jsme zvažovali distribuci do českých obchodů, ale nakonec, když si oblečení prodáváme sami a zákazník si spokojeně odnáší objednávku domů. Je to super. Zvažujeme větší dílnu, jejíž součástí by mohla být i prodejna nebo vzorkovna.
V současnosti najdete Rock Baby již na nové adrese v Brně, Králově poli, Palackého třída 33






